De oude foto's die op deze pagina staan komen uit de periode tussen 1900 en 1940.
De nieuwe foto's komen uit 2013 / 2014 en zijn genomen indien mogelijk op de zelfde locatie en plaats.
De Vierambachtstraat
s'Gravendijkwal 1922
Middellandplein Rotterdam centrum
Lieve Verschuierstraat 1938
De Jan Porcellisstraat
Heemraadsingel 1930
Tramremise Delfshaven is gebouwd in 1904 en heeft tot 1968 dienst gedaan als tramremise.
Nadien werd het een soort van opslag voor voertuigen en trams.
In 1986 werd het een trammuseum die in 2010 zijn deuren moest sluiten en verhuisde naar de Hilledijk.
Tegenwoordig is het een delicatessen zaak.
Duivenvoordestraat te Rotterdam
Het elektrische rioolgemaal dat in 1918 in gebruik werd genomen.
Is dankzij de nodige renovatie's nog steeds werkend.
Er staan 4 onafhankelijke pompen in met ieder een capaciteit van 3660 kuub per uur bij 1,1 bar.
Claes de vrieselaan begin jaren 30
De Bellevoystraat in het jaar 1930
Joost van geelstraat wat vroeger en nu nog steeds een garage is.
De Schiekade uit 1939 met één van de eerste woontoren
Het Proveniershuis aan de Schiekade te Rotterdam
Oude Binnenweg in Rotterdam centrum
Oude binnenweg hoek Molenpad in Rotterdam centrum
De Oppert in Rotterdam centrum
Nieuwe binnenweg richting Rotterdam centrum
De Nadorststraat.
Deze straat liep voor het bombardement in 1940 van de Oudebinnenweg naar de Kruiskade.
Een klein gedeelte van die straat is nadien nog enige tijd intact gebleven.
Ze dankte haar naam aan de herberg de nadorst die aan de Coolscheweg ( nu de Binnenweg ) lag.
Ophaalbrug op de meent
Kruiskade Rotterdam 1935
Kruiskade Rotterdam 1900
De Korte hoogstraat in Rotterdam centrum.
Hang 1939
De Zuiderkerk is gebouwd in 1630 en gerenoveerd en uitgebreid in 1849.
En zoals velen andere mooie gebouwen is ook deze kerk verwoest tijdens de bombardementen in mei 1940
Het ziekenhuis werd tussen 1839 en 1848 gebouwd en in de jaar 1880 aan de achterkant uitgebreid.
In de tweede wereld oorlog werd het ziekenhuis zwaar beschadigt maar bleef wel bestaan. Pas in 1960 werd het ziekenhuis gesloopt.
Het Postkantoor is gebouwd in 1923. Een klein gedeelte er van is tot de dag van vandaag nog steeds een postkantoor. De rest van de ruime is een deel van het stadhuis geworden voor onder anderen burgerzaken en exposities
Calanplein met de molen op de Coolsingel. Deze molen is gebouwd in 1736 als korenmolen.
Opde begaande grond was een winkeltje voor de verkoop van melkproducten.
In 1918 werd de molen gesloopt ivm herinrichting van de coolsingel.
De Synagoge aan de Boompjes werd sinds 1675 joodse eren diensten gehouden.
Pas in 1725 werd het officieel ingewijd tot synagoge en in 1940 verwoest door de bombardementen.
Het gebouw aan de blaak werd tussen 1930 en 1934 gebouwd als bankgebouw voor R,mees en zonen. Dit bankgebouw heeft een bakstenen gevel maar een betonnen skelet mede daardoor heeft het de bombardementen overleefd. Sins 1982 is het een academie voor beleden en kunst die vanaf 1995 de Willem de koning academie heet.
De Batavierenstraat in Rotterdam
De schouwburg in de Aert van Nesstraat is gebouwd in 1887 en bood zit plaatsen voor zo's 1300 man. Helaas is ook dit gebouw verwoest in 1940.
Pompenburgsingel in Rotterdam centrum
De schiekade met het pondje naar delft
Katshoek Rotterdam
Het station Delfse poort
Was een station aan de oudenlijn van Amsterdam naar Rotterdam.
Het station was geopend in 1847. In 1868 besloten ze een verbinding naar Dordrecht aan te gaan leggen. Tijdens de aanleg kwamen ze er achter dat het niet te combineren was met het huidige station. Zo werd er een nieuw station gebouwd (zie foto) die in 1877 werd geopend.
Tijdens de bombardementen van 1940 werd het station zwaar beschadigd en kwam er een nieuw centraal station die pas in 1957 werd geopend.
De Kruisstraat.
In 1858 werd de dierentuin geopend.
Al vrij snel was deze dierentuin te klein en werd daarom in 1861 al uitgebreid.
Helaas werd ook deze dierentuin gebombardeerd in 1940 waarbij een hoop dieren om het leven kwamen.
Hofdijk Rotterdam
Het Sint Fransiscus gasthuis is opgericht in 1891 en op 26 mei 1892 officieel geopend.
in 1893 opende zij de deuren in een nieuw pand aan de Schiekade.
In 1896 volgde er opnieuw een uitbreiding.
In 1899 kwam het pand naast het gasthuis vrij en dit gaf de mogelijkheid om verder uit te breiden.
In 1915 was het gasthuis het grootste particuliere ziekenhuis van Rotterdam.
In 1975 werd er een nieuw pand gebouwd voor het ziekenhuis aan de Kleiweg waar het tot heden nog steeds staat.
Heulbrug de oudste brug over de Schie.
Eerst als een houtenbrug maar in 1605 werd de brug vervangen door een stenenbrug.
Rond het jaar 1910 werd de brug verbreed voor zowel de boten als het verkeer wat er overheen gaat.
Nadat de Schie gedempt was met het puin van de bombardementen van de oorlog hebben ze de brug gesloopt.
Sint Antonius van Padaukerk
Deze kerk was beter bekend als de Bosjeskerk.
Hij is gebouwd in 1866 en verwoest in de oorlog rond 1940.
Smeetslandsedijk in Rotterdam zuid
De Kleiweg
De Oude Kleiweg te Rotterdam
Adrianalaan in schiebroek
Een mooi verschil van de Wilgenstraat 1905 en 2014
De Ster is gebouwd op de Fundering van een eerdere korenmolen met de zelfde naam die in 1865 afbrandde.
Bij de bouw werden onderdelen gebruikt van een andere snuifmolen, De stier die in Rijswijk heeft gestaan.
De molen brandde op 13 juli 1962 af en werd in 1969 herbouwd
Op de kruising Zwartjanstraat , Jacob cats straat en Noordmolenstraat.
De foto is genomen richting de Noordmolenstraat .
1925 de Zaagmolenstraat richting de Bergweg.
Pynackerplein de oude foto komt uit het jaar 1848 en de nieuwe foto is genomen in 2014
1e Pynackerstraat hoek Zaagmolenstraat
De Hildegardestraat in Rotterdam
Bergweg. Bakkerij T.den Hartigh met op de achtergrond het Berweg ziekenhuis.
Het muizegaatje of terwijl station noord
De hef is gebouwd in 1925 Tot 1927 ter vervanging van de oude en zwaarbeschadigde draaibrug.
De hefbrug heeft dienst gedaan tot 1993 toen de spoortunnel klaar was.
De hefhoogte was circa 45 meter.
Het Poortgebouw werd in 1879 opgeleverd als hoofdkantoor van de Rotterdamse handelsvereniging
In 1882 viel dit onder de gemeente Rotterdam.
In 2005 is het slecht onderhouden pand verkocht aan een projectontwikkelaar,die in 2010 van de rechter te horen kreeg dat hij de huidige bewoners er niet uit mocht zetten.
De Helmerstraat
en omgeving was vroeger een buurt waar veel joden woonde en werkte.
Rond de 15e eeuw is er begonnen met de veerdienst naar Katendrecht eerst roeiend en daarna zeilend.
in 1828 werd de zeilpond vervangen door een radarstoomboot en in 1900 werd het de gemeentelijke rederij "heen en weer".
In 1910 vaarde er zo'n 13 boten plus 5 waar auto's op konden.
In 1948 werden de boten voorzien van dieselmotoren.In 1969 is het pondverkeer geheel stop gezet.
De Zuidhoek op Rotterdam zuid in 1925 en in 2014
De Spijkenisserbrug de eerste brug komt uit 1903 met een draai gedeelte in het midden. In 1933 zijn ze over gegaan om er een hefbrug van te maken. Die tot 1976 dienst heeft gedaan. In 1976 hebben ze een nieuwe brug 20 meter naast de bestaande brug gebouwd. Deze brug wordt op de dag van vandaag nog steeds gebruikt.
De Leuvenbrug is gebouwd in 1874 en helaas in 1940 gebombardeerd.
Na de tweede wereldoorlog is de brug weer herbouwd en staat hij er tot de dag van vandaag nog
Deze molen is gebouwd in 1853 in de Delfsehaven in Rotterdam.
Omdat de molen niet meer gebruikt wordt en de pleziervaart is toe genomen hebben ze de kade ingekort.
De Steiger is na de tweede wereldoorlog verbreed en grotendeels afgesloten voor boten
Op de Terweakker naast de Boompjes heeft jaren lang het eindstation gelegen van de tram.
Het Maasstation werd gebouwd in 1876 en flink beschadigt tijdens de tweede wereld oorlog.
Na het opbouwen van het station heeft het nog tot 1953 gediend als station.
De Hoogstraat in Rotterdam was een vrij drukke en smalle winkelstraat.
Nu is de Hoogstraat nog steeds een drukke maar wel een vrij brede winkelstraat geworden.
Voor de meeste Rotterdammers wel bekend het Haringvliet.
Het Haringvliet is 1 van de meest bekend binnen haven van Rotterdam.
Het bruggetje die de Gallerij en het Haagseveer met elkaar verbond.
Foto is genomen vanaf het Haagseveer.
Het Moriaansplein waar toen en nu nog steeds de markt is
De Grotemarkt in Rotterdam was vroeger een plein waar wekelijks de markt werd gehouden tegenwoordig is de Grotemarkt een straat met aan de ene kant winkels en aan de andere kant is er een bouwproject bezig voor een overdekte markt.
De Rijnhaven in Rotterdam
Gevels Leeuwestraat
De Leeuwebrug op de Wijnhaven in Rotterdam is gebouwd in 1899 en tot de dag van vandaag nog steeds in gebruik.
De Blaak in Rotterdam helaas kwam ik niet op de zelfde hoogte maar het verschil is wel goed zichtbaar.
De binnenhaven in oud Rotterdam was en is nog steeds een verlenging van de oude haven.
Toen met veel handel tegenwoordig liggen er nog een paar oude boten gecombineerd met een jachthaventje
De oudehaven is 1 van de oudste havens van Rotterdam. Vroegen een drukte van boten en specerijen. Tegenwoordig een bekend uitgaansgelegenheid voor veel studenten met barretjes, terrasjes en veel muziek.
Plan C toen een levende haven met veel boten en transpoort.
Plan C nu een uitgaansgelegenheid voor veel studenten met terrasjes en muziek.
Het Beursstation is van 1877 tot 1993 in gebruik geweest.
Wel is het in die een keer verbouwd geweest .
momenteel ligt er nog steeds een station maar dan onder de grond en heet het trein station blaak .
Het enige wat op de nieuwe foto nog oud is is het water.
In 1598 werd het weeshuis in gebruik genomen en helaas vernietigt door de bombardementen in 1940.
In het oude Rotterdam stonden zo hier en daar nog wat molens zoals deze midden op het Oostplein.
Helaas is deze molen door een brand in 1954 verwoest.
Op de nieuwe markt staat het standbeeld de maagd van holland.
De maagd van holland is een soort van een Vrijheidsbeeld van de oorlog tegen spanje en is geplaatst in 1874
De Thoolensteeg was vroeger een smalle zijstraat van de Bredestraat de straat die daar nu het dichtste bij komt is de Bredestraathof oorspronkelijk lag de Thoolensteeg waar nu die rode muur staat
De Toerijstuin heet tegenwoordig de Rijstuin
Het Wittehuis ooit het hoogste gebouw van Europa. Dit gebouw is gebouwd in 1876 hoger als dit konden ze toen niet bouwen ivm dat er geen beton is gebruikt maar geheel is opgebouwd uit bakstenen. Zouden ze nog hoger gaan bouwen als dit pand zouden de onderste bakstenen het begeven en het pand instorten.
De oude Bijenkorf aan het Calandplein, de nieuwe foto is genomen vanaf de huidige Bijenkorf.
Het complete Calandplein is verwoest door de bombardementen van 1940,na de oorlog is alles weer opgebouwd en heet het Calandplein nu Churchilplein.
Markt Goudschesingel vanaf Rotterdam centrum richting Oostplein
De St Laurenskerk is gebouwd in 1522 en zeer zwaar beschadigt tijdens de bombardementen in 1940.
Na de tweede wereldoorlog is hij weer opgebouwd in een iets modernere stijl en indeling.
Het beroemde koperen hekwerk is daardoor verder naar achteren geplaatst in de kerk mede omdat er delen van het hekwerk gesmolten waren door de bombardementen.
Meent bij de Lombardstraat in het oude Rotterdam .
Na de WW2 is de Lombardstraat weer opgebouwd in twee delen de 1e en de 2e Lombardstraat.
Tegenwoordig is de 1e Lombardstraat de Lombardkade geworden en de 2e Lombardstraat de Binnenrotte.
De St Sebastiaanskapel op de meent is gebouwd in 1393 en verwoest door de bombardementen in 1940.
Het stadhuis van Rotterdam aan de Coolsingel.
1914 zijn ze begonnen met de bouw van dit gemeentehuis en in 1920 was het gemeentehuis in gebruik
De Schiekade wat na de tweede wereldoorlog is gedempt met het puin van de bombardementen.
Delfsepoort de oude toegangs poort van Rotterdam vooraanzicht.
De Delfsepoort die gebouwd is in 1768 en helaas verwoest in 1940.
Dit zijn de foto's van de Delfsepoort. De oude toegangspoort van Rotterdam met op de achter grond de Coolsingel en het Hofplein.
Na de bombardementen van Rotterdam is het Hofplein een kleine 100 meter verschoven naar het westen en heet de straat waar nu de Delfsepoort staat Pompenburg.
Hoi Remco
BeantwoordenVerwijderenHet ziet er mooi uit.
In de hoop dat er nog meer van deze foto's bij komen.
gr Hans
Zag er vroeger toch allemaal veel gezelliger uit ! Wel heel leuk om te bekijken dit, dus ga er nog maar even mee door. Hop hop naar R'dam. Dit ga ik volgen. Gr. Annemarie
BeantwoordenVerwijderenje hebt er een hoop werk van gemaakt. super is wel erg moeilijk om de juiste lokatie te zoeken maar volgens mij lukt het je aardig..
BeantwoordenVerwijderengroetjes marielle
echt leuk het oude Rotterdam te zien doorschemeren in het heden
BeantwoordenVerwijderenik hoorde van mijn neef dat er een site is met allemaal oude foto's van Rotterdam met de straatnamen erbij. Zodra hij hem heeft gevonden stuurt hij mij de link door. misschien heb je er wat aan??? Ga zo door vriend, ik geniet ervan!!! hm, staat een beetje raar het laatste, hahahaha
BeantwoordenVerwijderende recente foto's getuigd weer van een aardig speurders staaltje. schitterend
BeantwoordenVerwijderenRemco, ziet er goed uit. Ga zo door, prachtig om onze stad zo te zien veranderen.
BeantwoordenVerwijderennooit geweten dat er vroeger markt was op de Goudse Singel. leuk.
BeantwoordenVerwijderennooit geweten dat de oude bijenkorf vlak bij de huidige zwaan heeft gestaan. zo kom je teminste nog eens iets te weten.
BeantwoordenVerwijderendat herkende ik direct.
BeantwoordenVerwijderenhet witte huis bij de oude haven.
wat een verschil
heel mooie foto's remco
BeantwoordenVerwijderenwat een mooie foto's echt heel mooi hoop dat er nog meer komen
BeantwoordenVerwijderenHeyhey,
BeantwoordenVerwijderenNou en hier dan ook een berichtje voor jou. Hele mooie fotos van t oude en het nieuwe rotterdam, is heel erg leuk om zo te zien.
groetjes xx irene
mooi die nieuwe foto's
BeantwoordenVerwijderenga zo door.
weer een aardig stukje speurwerk
Schitterend werk en bijzondere foto's.
BeantwoordenVerwijderenWel aangrijpend, al die grote veranderingen.
Goed in beeld gebracht!
Met vriendelijke groet,
Richard
hoi Remco hier staan toch weer foto's tussen die ik niet eerder heb gezien.
BeantwoordenVerwijderengoed werk. erg aangrijpend die veranderingen.
mam
hoi Remco,
BeantwoordenVerwijdereneindelijk gevonden. Mooi hoor.
Hoi Remco,
BeantwoordenVerwijderenLeuke site, en mooie foto’s van Rotterdam.
Hallo Remco
BeantwoordenVerwijderenLeuk je gisteravond ontmoet te hebben op de maasvlakte je site ziet er geweldig uit
Groet
Roy
Hallo Remco.
BeantwoordenVerwijderenMooie site prachtige foto's
de 2 vissers op de maasvlakte
groet
Erg leuk om zo een beter beeld te krijge van het ouwe Rotterdam, al word je er wel zwaar depressief van :(
BeantwoordenVerwijderenKomme er ooit nog nieuw foto's bij? Graag!
ik zal er heel graag nieuwe foto's bij willen zetten maar dan moet ik wel oude foto's hebben van voor de tweede wereld oorlog de foto's die er nu op staan zijn de foto's die ik in mijn bezit heb maar ben inmiddels wel bezig om nieuwe foto's te bemachtigen dus wie weet in de toekomst
BeantwoordenVerwijderenHoi Remco
BeantwoordenVerwijderenJe site ziet er goed uit met prima informatie
Ga zo door !!
Je foto Maatje
het is echt erg veranderd in Rotterdam, Remco.
BeantwoordenVerwijderenschitterende foto's en vergelijkingen
Hey hey Rem,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt weer hele mooie foto's gemaakt, maar ik had ook niet anders verwacht van je :). Het is zo leuk om het oude en nieuwe rotterdam te zien vanf dezelfde plek en het is soms gewoon niet te geloven hoe erg het veranderd is. En in de meeste gevallen zag het oude rotterdam er veel gezelliger uit.
groetjes xx irene
Remco van een oud Rotterdammer 85 jaar , geweldig en wat een schitterende foto's en vergelijkingen fijn om
BeantwoordenVerwijderennaar te kijken . groetjes Jan uit Helmond
at een geweldig mooie foto,s oud en nieuw bij elkaar, mooi te vergelijken, maar volgens mij was het vroeger toch allemaal veel vriendelijker en gezelliger, de foto,s van nu zien er kil en strak uit en die van vroeger zijn zo knus en allemaal van die leuke straatjes, super gemaakt, ga zo door, dank je wel.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig deze foto,s allen leek het vroeger veel knusser en gezelliger, meer sfeer en mooie gebouwen, nu ook wel maar kil en strak, prachtig gemaakt, dank je wel voor even terug in de tijd,
BeantwoordenVerwijderenprachtige foto,s
BeantwoordenVerwijderenZoek foto,s van het hang ,daar had mijn opa een kapperszaak eerst op Nr62 later op nr65
Prachtig foto materiaal, wat een werk moet dat geweest zijn. Het heden is niet altijd mooier als het verleden, maar de sfeer van toen is niet meer terug te krijgen, mede door de oorlog van 40/45. Je hebt geweldig werk geleverd en veel mensen er blij mee gemaakt.
BeantwoordenVerwijderenwat leuk ik zoek soms oude foto"s maar dit is geweldig dank je wel
BeantwoordenVerwijderenGeweldige site, hele mooie foto's is veel aandacht aan besteed. Complimenten!!!
BeantwoordenVerwijderenPrachtige verzameling foto,s van het mooie oude Rotterdam.
BeantwoordenVerwijderenIn vergelijk met de stad voor 1940 is het heden een grote aanfluiting en cultuurbarbarisme zoals het clubje van Traa de wederopbouw heeft aangepakt,dit was hun kans om af te rekenen met het oude.
Met een totaal gebrek aan historich besef zijn ze gaan plannen om een futuristische stad te bouwen. Wat de Duitsers niet plat gegooid hadden hebben hun wel gedaan,ze wilden geen rekening houden met het oude want dat werkte toch maar vertragend.Er had een hoop gered kunnen worden.Als voorbeeld de Schouwburg aan de Aert van Nesstraat die hersteld kon worden en waarvan de eigenaren de totale kosten zouden dragen,maar nee die oude meuk paste niet meer in de vaart der volken met als resultaat een verzameling beton wat de uitstraling heeft van een ijsberg.